۰۵ مرداد ۹۳ ، ۱۲:۱۳
معرفی گروه تحقیقاتی فنآوریهای نوین دریایی در زمینة سازه و مصالح
بارگذاری و تحلیل سازههای دریایی و ساحلی
یکی از مسائل موجود در اسکلهها، سکوها و به طور کلی سازههای ساحلی و دریایی که در چند دهة اخیر بسیار مورد توجه بوده است، تحلیل این نوع سازهها در مقابل بارهای وارده است. مسئلة عمدهای که این سازهها را از سازههای متعارف جدا میسازد، وجود آب در تماس با سازه است. وجود آب نه تنها در ارتعاشات تأثیر میگذارد، بلکه خود میتواند به وسیلة امواج، عاملی مهم برای ایجاد نیروهای خارجی باشد. چنین نیروهایی ممکن است بخش مهمی از بارگذاری اسکلهها و سازههای دریایی را تشکیل دهند. این مسئله هم بر قسمتهای بالایی سازه و هم بر فونداسیون سازه که اکثراً به صورت شمع میباشد، تأثیر میگذارد.
در مواردی که تحلیل سازههای دریایی با ابعاد بزرگ، نظیر سکوهای ثقلی و موجشکنها موردنظر باشد، باید از تئوری پراکندگی (Diffraction theory) برای تعیین اثرات آب استفاده نمود. لیکن برای سازههای بلند و لاغر که نسبت ابعاد قسمتی از سازهها که در معرض امواج قرار دارد به طول موج کوچک باشد، مسئله به صورت دیگری مطرح میشود. در حقیقت در این موارد، نیروهای وارده ناشی از اثرات متقابل آب و پایه اغلب تابعی از سرعتهای نسبی بین آب و پایه میباشد
۹۳/۰۵/۰۵
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.