پایان نامه بازاریابی محصول زعفران در استان خراسان جنوبی
![](http://filemarkt.ir/./images/741736a6dd239a8c5dc1ac6986cb68e432ac2_njywntc_.jpg)
قیمت:2500000ریال
موضوع :
پایان نامه امکان سنجی استفاده از فناوریهای نوین با تاکید بر اینترنت در بازاریابی محصول زعفران در استان خراسان جنوبی
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش )
مقدمه :
امروزه با گسترش روزافزون فناوریهای نوین در سطح جهان و وابسته شدن سایر صنایع و فعالیتها به این صنعت، اغلب کشورها به طور خودکار به این صنعت گرایش پیداکرده و روز بروز درصد افراد جامعه که به نحوی با این فناوریها مرتبط میشوند، افزایش مییابد. با رشد روزافزون این فناوریها روش کسب و کار و فعالیتهای روزمره، چگونگی برقراری ارتباط با دیگران، دستیابی به اطلاعات و به طور کلی تمام وجوه زندگی بشری، دچار تحولی عظیم گشته است (شعبان علی قمی، 1382). در این میان بخش کشاورزی نیز مستثنی نمانده است. هر چند بشر از دیر باز فناوریها و ابزار را در خدمت کشاورزی خود بکار گرفته ولی شاید هیچ گاه کشاورزی با تحولات شگرفی که نشأتگرفته از بهکارگیری فناوریهای نوین مانند اینترنت، کامپیوتر، لوح فشرده، سیستمهای چند رسانهای میباشد روبرو نشده باشد. در بین محصولات کشاورزی، محصول زعفران یکی از محصولات استراتژیکی است که بهکارگیری فناوریهای نوین مانند اینترنت، کامپیوتر و غیره میتواند در تولید و بازاریابی آن نقش بسی کارساز داشته و با رشد ابزار الکترونیک و فناوریهای نوین بنگاههای تولید و بازاریابی آن را تحت تأثیر قرار داده است؛ لذا با توجه به اینکه این محصول در شرایط آب و هوایی ایران بالاخص در شرایط خراسان جنوبی عملکرد خوبی داشته، از طرفی هم محدودیتهای کشت آن در سطح جهانی و هزینههای بالای کارگری آن از سوی دیگر، موجب شده است تا زعفران در بازارهای جهانی، گیاهی گران قیمت محسوب شود. امروزه در غرب، بسیاری از شرکتها و سازمانهای خدماتی مفهوم جدید بازاریابی را پذیرفتهاند و طبق آن عمل مینمایند. اهمیت و جایگاه استفاده از اینترنت در استراتژیهای بازاریابی توسط اکثر شرکتها پذیرفته شده و بازاریابی اینترنتی اکنون، عنصری اصلی در بازاریابی مستقیم به شمار میرود و میتواند برای یک بازار انبوه از مشتریان نیز استفاده شود (استوارت، آدام، 2001 ) افزایش رقابت، تغییر محیطهای کسب و کاری، جهانی سازی و پیشرفت فناوری ارتباطی و اطلاعاتی از جمله تغییرات مهمی هستند که صنعت بازاریابی را نیز وادار به تغییر نمودهاند. تقاضا برای خدمات و کالاها، به سرعت در حال تغییر است و به طبع آن رفتار مشتریان این گونه خدمات و کالاها نیز به سرعت در حال دگرگونی است. با تغییرات انجام گرفته در سلیقه و نگرش مشتریان، استراتژیهای جدیدی برای جذب مشتری و حفظ مشتریان کنونی ضروری مینماید که این استراتژیها میبایست در سیستم بازاریابی الکترونیکی اجرا شود. امروزه بسیاری از بنگاههای تولیدی در سطح جهان، خدمات خود را به صورت اینترنتی ارائه میدهند و با یکپارچه شدن اقتصاد جهانی، کشور ما نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت؛ لذا در بلند مدت چارهای جز اینترنتی شدن خدمات و تولیدات وجود ندارد. از سویی بخش در حال رشدی از مشتریانی که فهم تکنولوژی دارند، به وجود آمدهاند که سیستمهای توزیع خدمت مبتنی بر فناوری اطلاعاتی را به دریافت این خدمات به صورت سنتی ترجیح میدهند. پاسخگویی به نیاز این مشتریان با بافت سنتی سیستمهای بازاریابی آسان نیست و ایجاد زمینه و در اختیار گرفتن فناوری مناسب الزامی است. با توسعه ابزار الکترونیک و بازاریابی الکترونیکی، بنگاههای تولیدی خصوصاً بنگاههای تولیدی محصولات کشاورزی تجاری از جمله زعفران نیز تحت تأثیر قرار گرفتهاند. بنگاهها برای پیشبرد اهداف خود از روشها و استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی در راستای اهداف خود استفاده میکنند تا بتوانند با تنوع در خدمات و ارائه آن به نیازهای روز مشتری پاسخگو باشند.بنابراین تولید زعفران در شرایط فعلی ایران، علاوه بر این که میتواند به ارز آوری صادرات غیر نفتی کمک کند، به دلیل نرخ بیکاری بالا و با توجه به اینکه در تولید زعـفران نیاز به کار فـراوان است، برای کشـور و استان خراسان جنوبی فعالیتی بس کارساز تلفی میشود. خراسان جنوبی به علت شرایط اقلیمی ویژهاش، پتانسیل بالایی در زمینه تولید زعفران داشته به طوری که بر اساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی حدود 36000 نفر بهره بردار در 14000 هکتار از اراضی این استان زیر کشت این محصول به تولید زعفران مشغول میباشند و از این میزان زمین 49 تن زعفران در سال 1388 تولید کرده و با این مقدار تولید بعد از استان خراسان رضوی به عنوان دومین قطب تولید زعفران محسوب میشود.اما وجود مسایل و مشکلات مختلف در زمینهی تولید، فراوری زعفران و نیز توزیع و بازاریابی آن باعث گردیده که به رغم کیفیت مرغوب این محصول نسبت به نمونههای خارجی آن، زعفران ایران وضعیت مناسبی در بازار جهانی نداشته باشد (ترکمانی، 1379) و محصول زعفران ایران عمدتاً توسط واسطهها با قیمت اندکی از کشاورزان خریداری شده و به صورت فلهای به خارج از کشور صادر میشود. که در این زمینه زعفران و بازاریابی زعفران تغییرات اساسی را میطلبد، یکی از راه کارهایی که در این زمینه میتواند کارساز باشد و به صادرات زعفران ایران سر و سامان دهد بازاریابی الکترونیک میباشد و با توجه به اینکه زعفران یک محصول صادراتی و تجاری محسوب میشود بازاریابی الکترونیک میتواند بسیاری از مشکلات زعفران کاران را حل نموده و تا حدی میتواند دست دلالها و واسطهها را در خرید و فروش زعفران کوتاه کند.در این تحقیق ابتدا به بحث بازاریابی الکترونیکی به عنوان مهمترین جزء دنیای الکترونیکی پرداخته میشود و ابزارها و استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی شناسایی شده و معرفی میشوند. در ادامه با توجه به رشد اینترنت و نقش آن در بازاریابی الکترونیکی بالاخص در بازاریابی زعفران به مقوله اصلی تحقیق یعنی امکان استفاده از بازاریابی الکترونیکی در بازاریابی محصول زعفران در استان خراسان جنوبی میپردازیم و به بررسی زیرساختهای موجود در استان خراسان جنوبی جهت استفاده از این فناوری در بازاریابی محصول زعفران پرداخته خواهد شد. نهایتاً این تحقیق با توجه به ضرورت استفاده از فناوریهای نوین در بازاریابی محصول زعفران به بررسی امکان استفاده از این تکنولوژی در بازاریابی زعفران در استان خراسان جنوبی میپردازد و در این راستا به سؤالات زیر پاسخ خواهد داد.
فهرست مطالب :
فصل 1- کلیات تحقیق... 9
1-1- مقدمه................ 10
1-2- بیان مسئله. 11
1-3- اهداف تحقیق.. 14
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 14
1-5- تعاریف واژه ها 16
1-6- محدودیتهای تحقیق.. 18
1-7- محدوده تحقیق.. 19
1-8- پیش فرضهای تحقیق.. 19
فصل 2- ادبیات تحقیق... 20
2-1- مقدمه................ 21
2-2- بازاریابی الکترونیکی.. 21
2-2-1- تعریف و تکامل بازاریابی الکترونیکی.. 21
2-2-2- اجزای بازاریابی الکترونیکی.. 22
2-2-3- اهداف بازاریابی الکترونیکی.. 22
2-2-4- استراتژیهای بازاریابی اینترنتی.. 23
2-3- تجارت الکترونیک.... 26
2-3-1- انواع تجارت الکترونیکی.. 30
2-3-2- مدلهای تجارت الکترونیکی.. 31
2-3-3- مدلهای توصیفی تجارت الکترونیک... 31
2-3-4- مدلهای فرآیندی تجارت الکترونیکی.. 34
2-3-5- مدلهای کسب و کار الکترونیکی.. 34
2-4- مراحل تجارت الکترونیکی.. 35
2-5- اجزای تجارت الکترونیکی.. 35
2-6- مزایای تجارت الکترونیک.... 36
2-7- وضعیت تجارت الکترونیک در جهان.. 38
2-8- موانع توسعه تجارت الکترونیکی.. 39
2-9- مدلهای آمادگی الکترونیکی.. 42
2-9-1- مدل آمادگی شبکهای INSEAD.. 42
2-9-2- مدل آمادگی شبکهای دانشگاه هاروارد. 44
2-9-3- مدل راه کارهای ملی تجارت الکترونیکی آنکتاد. 46
2-9-4- مدل آمادگی الکترونیکی واحد هوشمند اکونومیست... 48
2-10- تاریخچه تجارت الکترونیک در ایران.. 50
2-11- اینترنت.......... 51
2-11-1- تاریخچهی اینترنت... 52
2-11-2- اینترنت در ایران.. 55
2-11-3- کاربردهای اینترنت... 55
2-11-4- اثرات اینترنت 56
2-12- خرید و فروش اینترنتی.. 57
2-13- فروش به هنگام محصول.. 58
2-14- عوامل موفقیت در فروش اینترنتی.. 58
2-15- امکان سنجی.. 59
2-16- موانع امکان استفاده از بازاریابی الکترونیک در فروش زعفران.. 60
2-17- معرفی گیاه زعفران.. 62
2-18- تولید زعفران در جهان.. 63
2-19- تولید زعفران در ایران.. 64
2-20- تولید زعفران در خراسان جنوبی.. 67
2-21- بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 68
2-22- مروری بر نتایج تحقیقات گذشته. 69
2-23- چارچوب تئوری تحقیق.. 74
فصل 3- روش شناسی تحقیق... 75
3-1- مقدمه............ 76
3-2- نوع و روش پژوهش.... 76
3-3- جامعه آماری.. 77
3-4- نمونه آماری، برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 77
3-5- روش جمع آوری اطلاعات... 81
3-6- ابزار جمع آوری اطلاعات... 81
3-7- قابلیت اعتبار یا روائی ابزار اندازه گیری ( Validity ) 82
3-8- قابلیت اعتماد یا پایایی ابزار اندازه گیری.. 82
3-9- متغیرهای تحقیق.. 83
3-10- فرضیههای تحقیق.. 84
3-11- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها 98
3-11-1- حوزهی آمار توصیفی.. 98
3-11-2- آمار تحلیلی (استنباطی) 98
3-12- تحلیل همبستگی.. 99
3-13- تحلیل رگرسیون چند گانه. 99
فصل 4- تجزیه و تحلیل اطلاعات... 101
4-1- مقدمه............. 102
4-2- آمار توصیفی.. 102
4-2-1- ویژگیهای فردی زعفران کاران.. 102
4-2-1-1- سن..................................... 102
4-2-1-2- جنسیت............................. 103
4-2-1-3- وضعیت تأهل..................... 103
4-2-1-4- وضعیت تحصیلی............... 103
4-2-2- ویژگیهای زراعی زعفران کاران.. 104
4-2-2-1- سطح زیر کشت................. 104
4-2-2-2- تولید زعفران..................... 104
4-2-2-3- درآمد حاصل از تولید زعفران.. 105
4-2-3- دیدگاه زعفران کاران در زمینه امکان استفاده از اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران : 106
4-2-4- ویژگیهای فردی فعالان بازار زعفران.. 108
4-2-4-1- سن........................................ 108
4-2-4-2- جنسیت و وضعیت تأهل.. 108
4-2-4-3- وضعیت تحصیلی.................. 109
4-2-5- ویژگیهای حرفه ای فعالان بازار زعفران.. 109
4-2-5-1- سابقه فعالیت در بازار زعفران.. 109
4-2-5-2- میزان خرید و فروش سالیانه زعفران توسط فعالان بازار زعفران.. 110
4-2-6- دیدگاه فعالان بازان زعفران پیرامون کاربرد اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران: 111
4-2-7- ویژگیهای فردی کارشناسان : 113
4-2-7-1- سن.................................... 113
4-2-7-2- جنسیت.................................... 113
4-2-7-3- وضعیت تأهل......................... 113
4-2-7-4- وضعیت تحصیلی............... 114
4-2-8- ویژگیهای حرفه ای کارشناسان.. 115
4-2-8-1- سابقه کاری کارشناسان.. 115
4-2-9- وضعیت موجود بازاریابی الکترونیکی محصول زعفران در استان خراسان جنوبی.. 115
4-2-10- موانع اجرای بازاریابی الکترونیکی.. 118
4-2-11- نگرش کارشناسان نسبت بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 119
4-2-12- دیدگاه کارشناسان در زمینه امکان استفاده از اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران: 121
4-3- آمار استنباطی.. 125
4-3-1- تحلیل دو متغیره 126
فصل 5- نتیجهگیری و پیشنهادات... 186
5-1- مقدمه............. 187
5-2- خلاصه............. 187
5-3- نتیجه گیری و بحث... 189
5-3-1- تحلیل یافته های توصیفی زعفران کاران.. 189
5-3-1-1- ویژگیهای فردی زعفران کاران.. 189
5-3-1-2- ویژگیهای زراعی زعفران کاران.. 190
5-3-1-3- دیدگاه زعفران کاران در زمینه امکان استفاده از اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 191
5-3-2- تحلیل یافته های توصیفی فعالان بازار زعفران.. 192
5-3-2-1- ویژگیهای فردی فعالان بازار زعفران.. 192
5-3-2-2- ویژگیهای حرفه ای فعالان بازار زعفران.. 192
5-3-2-3- دیدگاه فعالان بازان زعفران پیرامون کاربرد اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 193
5-3-3- تحلیل یافته های توصیفی کارشناسان جهاد کشاورزی.. 194
5-3-3-1- ویژگیهای فردی کارشناسان.. 194
5-3-3-2- ویژگیهای حرفه ای کارشناسان.. 194
5-3-3-3- وضعیت موجود بازاریابی الکترونیکی محصول زعفران در استان خراسان جنوبی از نظر کارشناسان.. 195
5-3-3-4- موانع اجرای بازاریابی الکترونیکی.. 195
5-3-3-5- نگرش کارشناسان نسبت بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 195
5-3-3-6- دیدگاه کارشناسان در زمینه امکان استفاده از اینترنت در بازاریابی الکترونیکی زعفران.. 196
5-3-4- نتایج تحلیل همبستگی.. 197
5-3-5- نتایج تحلیل رگرسیون.. 209
5-4- پیشنهادات... 211
5-5- عناوین پیشنهادی برای تحقیقات آتی.. 212
![](http://filemarkt.ir/adminstyle/buy.gif)
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.