نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

آخرین نظرات
  • ۴ فروردين ۹۴، ۱۲:۴۷ - سیدمجتبی حسینی
    مرسی
۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۹:۴۸

قدرت سیاسی

درس مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته

- مقدمه

قدرت توانایی یک فرد در تاثیرگذاری بر رفتار دیگران، برای رسیدن به هدفش. با توجه به این تعریف مشخص است که قدرت در سازمان بسیار موضوع پر اهمیتی است؛ زیرا بسیار مهم است که مدیر بداند قدرت چیست؟ چگونه آن را به دست آورد؟ چگونه از آن استفاده کند؟ و اهداف سازمانی را برآورده سازد. از سوی دیگر به واسطه شناخت قدرت می‌توان بسیاری از رفتارهای افراد در سازمان را پیش‌بینی یا تحلیل کرد.

تعریف قدرت

برای بحث پیرامون قدرت ابتدا از بیان تعاریف آغاز می‌کنیم. تعریفهای متعددی از قدرت موجود است که در این بخش به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

§توانایی یک نفر یا دایره‌ای از سازمان در اعمال نفوذ بر دیگران برای دستیابی به نتیجه‌های مورد نظر آن. این توانایی بالقوه برای اعمال نفوذ بر دیگران در درون سازمان است؛ ولی با هدف رسیدن به نتایجی که مورد نظر صاحبان قدرت است (دفت، ۷۵۹ ،۱۳۷۴).

§توانایی در اعمال نفوذ؛ یعنی توانایی در تغییر دادن رفتار یا نگرش دیگران (استونر و فری من، ۷۳۰، ۱۳۷۵).

§توانایی تاثیر گذاری بر رفتار دیگران (هرسی و بلانچارد، ۱۳۶۵، ۹۱).

§قدرت به ظرفیتی اشاره دارد که «الف» برای اعمال نفوذ بر رفتار «ب» دارد به گونه‌ای که «ب» مطابق با خواسته‌های «الف» عمل کند (رابینز و جاج، ۱۳۸۹، ۳۴۲).


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی