نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

آخرین نظرات
  • ۴ فروردين ۹۴، ۱۲:۴۷ - سیدمجتبی حسینی
    مرسی

روش تدریس قرآن

به دنبال تغییر کتابهای قرآن کلاس اول و دوم و سوم، قسمت قرائت از کتاب مفاهیم جدا شده و به صورت یک مصحف ۱۰ جزئی به دانش آموزان داده شد ( ۱۰ جزء آخر) بنابراین طی این تقییرات نکات آموزنده و خوبی درباره روش تدریس این کتاب ها ارائه شد که خلاصه ای از آن در زیر آورده شده:

در کتابهای جدید هدف انس دائمی دانش آموزان با قرآن کریم است بر اساس این روش سواد قرآنی یک نیاز همگانی است و برای همه افراد جامعه با هر وضع و اقلیمی سواد قرآنی نیاز است . و برای سواد قرآنی سه جزء اصلی در نظر گرفته شده که روان خوانی و درک مفاهیم و عبارات ساده در دوره راهنمایی گنجانده شده است.

پس آموزش عمومی قرآن کریم منجر به سواد قرآنی خواهد شد رویکرد این برنامه انس با قرآن کریم است . یعنی روح حاکم و جهت گیری کلی برنامه فراهم آوردن زمینه های لازم برای دست یابی به انس با قرآن کریم است .
در دوره راهنمایی تدریس و تمرین روان خوانی مد نظر است ولی اگر دانش آموزی مرحله روخوانی را در دوره ابتدایی به خوبی فرانگرفته باشد باید در چند جلسه در این زمینه تمرین شود تا مهارت روخوانی او به زمینه مطلوب برسد .
قرائت ۳۰ جزء کامل قرآن کریم به صورت ترتیل به همراه مصحف در اختیار دانش آموزان هر پایه قرار می گیرد که هر صفحه به صورت یک تراک تنظیم شده و استفاده از آن برای بچه ها بسیار راحت است و استماع آیات درس و هم خوانی و تکرار آیات به پیروی از قرائت موجود در لوح فشرده نقش بسزائی در قرائت دانش آموزان دارد .
برای هر جلسه آموزش قرآن در هر هفته ۷ تا ۱۰ صفحه از مصحف ۱۰ جزئی در نظر گرفته شده است .
ابتدا دانش آموزان را به گروههای ۲ یا ۳ نفره تقسیم می کنیم مثلا در کلاس ۳۰ نفری ۱۰ گروه ۳ نفره ، سپس برای هر گروه یک صفحه از این ۱۰ صفحه در نظر میگیریم دانش آموزان در گروه به صورت گردشی هر کدام یک سطر می خوانند و هر جا اشکال داشته باشند دبیر رفع اشکال کرده و کلمات سخت تر را روی تابلو نوشته و به صورت بخش بخش روخوانی می کنند سپس از دانش آموزان هر گروه ( از قوی به ضعیف) خواسته می شود دو یا سه سطر از صفحه ای که تمرین کرده اند بخوانند بعد از آن دو یا سه صفحه از روی سی دی آموزشی دانش آموزان به قرائت گوش داده و در وقتهای باقیمانده به قسمت مفاهیم می پردازیم به این صورت که ابتدا دانش آموزان خود کار در کلاس را نوشته سپس جواب صحیح توسط گروهها و معلم داده می شود .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی