نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

نیک بلاگ

مجله اینترنتی با طعم متفاوت

آخرین نظرات
  • ۴ فروردين ۹۴، ۱۲:۴۷ - سیدمجتبی حسینی
    مرسی
۳۰ تیر ۹۳ ، ۲۳:۰۱

سازه بنا

سازه بنا

در مسیر جاده ای مشهد، شاندیز، منطقه ای قرار دارد که به ویرانی معروف است این منطقه دارای زمستان های سرد و تابستان های معتدل می باشد و خاک آن نیز به لحاظ نزدیکی به رودخانه ای شاندیز و بستر گسترده ی آن شنی و شیستی می باشد و هم چنین از نفوذ پذیری مناسبی برخوردار است و از نظر کشاورزی چنان چه از خاک حاصلخیز مخلوط گردد وضعیت مناسبتری خواهند داشت.

این منطقه و همچنین روستایی که در آن نواحی شکل گرفته قدمتی چند صد ساله دارد این طیف با وجود بناهای تاریخی و رباطی که در همین منطقه قرار دارد روشن می شود که در قرون هفتم و دهم هـ . ق پرشوری در عرصه های اسلامی از جمله تصرف، وقف، و تاریخ و … داشته است.

به طور کلی این منطقه از اواخر سده ی هفتم هجری محل آمد و شد عرفای خط ی توس قرار گرفت و به محلی شناخته شده و معروف مبدل گشته است که به ظاهراً از اوایل سده ی نهم در متون و اسناد معتبر درج شده است.

در دهه ی اولیه سده ی هشتم (اواخر دروه ایلخانی) خانقاهی در این منطقه احداث گردیده این مکان محل استقرار و زندگی برخی عرفا و صوفیه از نسل شانزدهم امام سجاد علیه السلام گردید و در ادوار بعدی پس از دفن یکی از همان شیوخ در سکوی غربی آن تغییر کاربردی یافته.

به آرامگاه یا زیارتگاهی در نظر مردم مبدل گشته است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی